Taalproblemen en de gevolgen voor het gedrag: het belang van emotionele competentie
We gebruiken taal de hele dag door om te communiceren, te denken en te leren. Kinderen die minder taalvaardig zijn worden hierdoor beperkt in hun ontwikkeling; niet alleen in het schoolse leren, maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. We leren namelijk onszelf en anderen te begrijpen en onze emoties te reguleren in contact met anderen. Kinderen met een taalachterstand, zoals kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, hebben hierbij ondersteuning nodig. Veel voorkomende problemen, onderliggende oorzaken én oplossingen komen aan bod aan de hand van praktijk voorbeelden.
Sprekers: Neeltje van den Bedem (Universiteit Leiden) en Ellen Terpstra (Auris)
Thema: Passend Onderwijs
Werkvorm: Interactieve presentatie
Interessant voor: po, vo, mbo, (v)so
Meer informatie: Brochure ‘De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis‘