
Reportages
Van onze speciale verslaggevers: het NRO-congres 2017
Op woensdag 1 november 2017 vond het jaarlijkse NRO-congres plaats. Het was al weer het derde NRO-congres, dat net als de voorgaande twee edities werd gehouden in de Amersfoortse Rijtuigenloods. Tegen een monumentaal decor van traditionele treinstellen praatten ongeveer 500 leraren, onderzoekers, beleidsmakers en andere betrokkenen bij het onderwijs met elkaar over een effectieve kruisbestuiving tussen klas en wetenschap.
Het thema van dit congres was ‘leren voor de school’: hoe kan onderzoek van nog meer waarde zijn voor het onderwijs? In meer dan vijftig presentaties, workshops en ‘kampvuurgesprekken’ wisselden de deelnemers ervaringen en kennis uit over onderwijsonderzoek in het primair en voorgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
Om een goede impressie te kunnen geven van het congres, vroeg het NRO aan tweedejaars studenten van de academische pabo van de Utrechtse Marnix Academie om een verslag te schrijven van een sessie die zij bijwoonden. Dit leverde negen geanimeerde verslagen op van evenzovele sessies. Vanuit de Marnix Academie werden de studenten begeleid door Stella van der Wal-Maris.
- Sessie 1.2 – Ideale samenwerking tussen leraren en onderzoekers
Door Caya Dijkgraaf en Marjolein Ruijgrok - Sessie 3 – Open access wetenschappelijke literatuur vinden
Door Robin Bambacht en Rex Hubbeling - Sessie 12 – De lerende schoolleider
Door Suzanne Flipse en Bartjan Vollmuller - Sessie 14 – Beter onderwijs? Zoek het uit!
Door Femke den Besten en Michelle Kromojahjo - Sessie 19 – Op weg naar een professionele leergemeenschap
Door Marieke Post en Suzanne Flipse - Sessie 26 – Effectief leiding geven aan onderzoek in de school
Door Madelie van Leijenhorst en Damjan Pavić - Sessie 27 – Focus op leren van gedrag
Door Anthony van Dijk en Talitha Laane - Sessie 43 – Lesson Study
Door Claire van Cleef - Sessie 44 – Academische leerkrachten in het basisonderwijs
Door Quirine van den Dikkenberg en Kimberley Snijders