Begrijpend lezen bij brugklassers: hoe een digitale leeromgeving zowel de leerling als de docent kan ondersteunen

In deze sessie worden onderzoeksresultaten en ervaringen vanuit het NRO-project ‘Gazelle’ gepresenteerd. Gazelle is een digitaal programma waarmee brugklasleerlingen teksten lezen voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis. Leerlingen kunnen in Gazelle zelfstandig oefenen met begrijpend lezen en zelf bepalen wanneer zij hulp vragen. Docenten krijgen met Gazelle een gedetailleerd overzicht van het leergedrag van hun leerlingen, zodat zij hun instructie hierop kunnen aanpassen. Er is onderzocht welke effecten Gazelle heeft gehad op tekstbegrip, motivatie, zelfgestuurd leren en docentgedrag.

Spreker(s): Marlies ter Beek en Marie-Christine Opdenakker (Rijksuniversiteit Groningen)

Interessant voor: vo

Werkvorm: Inspirerende presentatie waarbij het publiek betrokken wordt

Meer informatie: http://www.rug.nl/gmw/gazelle

« terug naar het sessie-overzicht