Klein beginnen, groots eindigen! 

Onderzoekend leren begint bij waarnemen, want door bewust waar te nemen doen we nieuwe ontdekkingen. Bewust waarnemen kun je leren. Met de projecten ‘Kijken als een kunstenaar’ en ‘Een knuffel op verschillende manieren bekeken’ gaan kinderen meer zien en worden ze onderzoekend. In de pitch laat ik zien dat dit kan leiden tot aandacht voor het gezichtspunt van de ander. Heel belangrijk! Bijvoorbeeld als je ruzie hebt en je wilt die oplossen. Mijn inzichten zijn gebaseerd op werk van John Dewey, Maria Montessori en Hannah Arendt.

Sprekers: Annemarie Looijenga (Technische Universiteit Delft, Wetenschapsknooppunt ZH) en Eveline Holla (Technische Universiteit Delft)

Thema: Onderzoekend en ontwerpend leren 

Interessant voor: po 

Meer informatie:  

Deze pitch is gebaseerd op twee publicaties voor leraren:   

en op twee wetenschappelijke publicaties: 

« terug naar het sessie-overzicht