Krachtgericht leren omgaan met studie-uitstelgedrag

Veel leerlingen en studenten hebben last van uitstelgedrag, wat een groot probleem in het onderwijs creëert (Steel, 2007). In deze sessie delen wij inzichten uit een onderzoek (Visser, Schoonenboom, & Korthagen, 2017) waarin wij de succesvolle S.T.O.P.-aanpak ontwikkelden (Strengths-based Training to Overcome Procrastination). De aanpak is gebaseerd op de positieve psychologie (Fredrickson & Branigan, 2005) en Krachtgericht coachen (Korthagen & Nuijten, 2015), en helpt mensen om regie te nemen over hun studiegedrag. In deze activerende sessie ervaren de workshopdeelnemers hoe de aanpak werkt.

Spreker(s): Lennart Visser (Driestar Hogeschool) en Fred Korthagen (Universiteit Utrecht / Korthagen Opleidingen)

Vooral voor: po, vo, mbo, (v)so

Werkvorm: Actief aan de slag met andere deelnemers

Meer informatie: Wetenschappelijke publicatie over deze interventiestudie: Visser L., Schoonenboom, J., & Korthagen, F.A.J. (2017). A Field Experimental Design of a Strengths-Based Training to Overcome Academic Procrastination: Short- and Long-Term Effect. Frontiers in P.

« terug naar het sessie-overzicht