Samengestelde sessie ‘Meertaligheid’ 

Van gelijke behandeling naar gelijke kansen. Passend omgaan met taaldiversiteit in de klas
Hoe ga ik om met taaldiversiteit in de klas? Hoe creëer ik gelijke kansen voor anderstalige leerlingen? In deze sessie bekijken we de huidige staat van taaldiversiteit in het onderwijs. We combineren resultaten van onze afstudeeronderzoeken in het kader van de Master ‘Tweetaligheid in het onderwijs’ met onze ervaring als groepsleerkacht in het nederlandse en internationale onderwijs. Vanuit deze expertise bieden we praktische handvatten voor de ondersteuning van anderstalige leerlingen in de klas. 

SprekersFemke Danse-Goossens (University of Birmingham), Jaimy Ottevanger (University of Birmingham) 

Thema: Gelijke kansen 

Werkvorm: Interactieve presentatie 

Interessant voor: po 

Inclusief Natuur- en Techniekonderwijs: Kansrijke aanpakken in meertalige basisschoolklassen
Het project Inclusief Natuur- en techniekonderwijs beoogt leerkrachten toe te rusten om inclusief N&T-onderwijs te realiseren waarin ook meertalige leerlingen goed kunnen participeren. Vier taalondersteunende strategieën staan hierbij centraal. In een interactieve sessie geven we aanwezigen inzicht in de opzet en doelen van het project en in de ontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het educatieve materiaal. We geven handvatten voor de praktijk die bruikbaar zijn binnen N&T én daarbuiten, presenteren eerste onderzoeksresultaten, en delen de ervaringen van de deelnemende leerkrachten.

Sprekers: Maaike Hajer (Hogeschool Utrecht), Jantien Smit (Hogeschool Utrecht)  

Thema: Gelijke kansen 

Werkvorm: Interactieve presentatie 

Interessant voor: po 

« terug naar het sessie-overzicht