NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers

Een deskundige jury heeft uit alle inzendingen voor de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers drie inzendingen geselecteerd die kans maken op de hoofdprijs: een geldbedrag van €2.000,-
Maak nader kennis met de genomineerden en de winnaar van deze verbindingsprijs en ontdek hoe zij onderzoek gebruiken om hun onderwijs te verbeteren.

Voor de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers zijn genomineerd:

  • Evelyne Meens (Fontys Hogescholen) – Studie(keuze)succes in het hbo: De Startthermometer
    Evelyne Meens ontwikkelde in samenwerking met Fontys Hogescholen de Startthermometer om jongeren te helpen met een passende studiekeuze. Ondanks alle inspanningen vanuit het hbo om aankomende studenten vóór de start de studie op de juiste plek te krijgen, valt toch nog 30%-40% van de hbo’ers in het 1e jaar uit. De grootste reden is ‘de verkeerde studiekeuze’. De Startthermometer is een evidence-informed online instrument dat eerstejaarsstudenten de kans biedt om op de eerste lesweken te reflecteren. Daarnaast biedt dit meetinstrument niet alleen voor de studenten maar ook voor de studieloopbaanbegeleider en de opleiding zelf interessante informatie.
  • Ellen Rusman (Open Universiteit) – Viewbrics
    Ellen Rusman ontwikkelde samen met het Viewbrics-project kernteam een online evaluatiemethodiek om vaardighedenonderwijs in de onderbouw van vo te ondersteunen. Veel middelbare scholen worstelen namelijk met het probleem hoe zij vakoverstijgende vaardigheden moeten onderwijzen en evalueren. Daarnaast is het gebruik vaak niet methodisch, incidenteel en onvoldoende expliciet en gestructureerd. Huidige methoden zijn vaak tijdrovend en papierverslindend. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen hun vaardigheden kunnen meten aan de hand van Viewbrics.
  • Saskia Wools (Stichting Cito) – Vier je succes met Groeimeter!
    Saskia Wools heeft met het consortium CitoLab (innovatieafdeling Stichting Cito) en de afdeling Primair Onderwijs (Cito B.V) het toetsplatform Groeimeter ontwikkeld. Groeimeter laat leerkrachten in het primair onderwijs zien welke leerdoelen leerlingen op het gebied van rekenen al beheersen. Op basis van dit inzicht selecteren zij, waar mogelijk in overleg met de leerling, aan welke doelen de leerling de komende tijd gaat werken. Wanneer een leerling vindt dat het leerdoel beheerst wordt, kan hij of zij middels een doe-opdracht of 7 opgaven zelf laten zien wat er geleerd is. Na afloop krijgen leerlingen direct feedback. Scholen die meededen aan de pilot laten zien dat zij aan de hand van Groeimeter anders naar leerlingen kijken.

Interessant voor: Iedereen

Meer informatie: www.nro.nl/prijs

« terug naar het sessie-overzicht